X
تبلیغات
http://tary1357.blogfa.com
http://tary1357.blogfa.com
HANDICRAFT
درس هنر را جدی بگیریم !

بسم الله الرحمن الرحیم

"ورقهای تر و تازه از دفتر آفرینش یعنی بچه ها" 

" باورهای کودکانه را به شوخی نگیریم که تصور واقعی را بدون خدشه در دل دارند."

نقاشی کودک ، بیانگر شخصیت درونی 

 درس هنر برای خانواده ها باید تعریف شده و ریشه ای فرهنگ سازی شود.

هنوز از یاد نبریدیم زمانی را که محصل بودیم و پشت نیمکت کلاس می نشستیم به هدف آموختن، ولی امروز فرصتی پیش آمده تا آموخته هایمان را بر سینه ی کودکان جاری سازیم تا زودتر درهای یقین و دانش را پیدا کنند.

درس هنری که در زمان ما تعریف شده بود (یعنی 20- 10 سال پیش) فقط به اسم هنر در برنامه ی درسی حضور داشت و از محتوی هنری خبری نبود. بیشتر به رفع اشکال دروس عقب افتاده از جمله ریاضی و علوم و ... صرف شد و برای خالی نماندن جای نمره ی درس هنر در کارنامه، چند جلسه ای که در کل 4/1 کل جلسات هنر را شامل می شد برای بحث هنر صرف می شد آنهم از سوی معلمانی که تخصصشان در رشته های غیر هنری بود اداره می شد.

در دهه ی 60 در واقع دروس هنر و ورزش خیلی مهجور افتاده بودند و وجود چنین دروسی ضروری شناخته نشده بود شاید بر این دلیل که هنوز مسئولین آموزشی ضرورتش را احساس نکره بودند و یا خانواده ها از اهداف این دروس غافل مانده بودند.

با مقدمه ای که آورده شد در کل دلیل آوردن حقایق ریشه یابی محتوی درس هنر می باشد که اینجانب بر اساس تجربیات و تحقیقات نسبی خود بیان کرده ام.

درس هنر را جدی بگیریم !

درس هنر هنوز هم در حاشیه ی دروس دیگر به عنوان پر کردن برنامه ی درسی تعریف می شود . در مقام عمل واقعا در مظلومیت تامی تدریس می شود . مخصوصا در شهرستانها که به داشتن فرزندان فوق العاده باهوش و مستعد افتخار می کند نیز درس هنر مهجور واقع شده است. به نظر بنده هنر بیشتر از هر درسی اهمیت دارد چرا که مثلا  ریاضی را همه می دانند و می توانند کودک را راهنمایی کنند ولی روح کودک را به حرف آوردن خود بحث مفصلی است که کار کارشناس و هنرشناس با تجربه است هنر صرفا کشیدن طبیعت به صورت رئال نیست بلکه درد دلهای کودک را به نمود رساندن هنر است.

آیا تا به حال به نقاشی یک کودک نگاه کرده و از باز تاب اندیشه و احساس این هنرمند خردسال شگفت زده شده اید؟ آیا تا به حال با خود اندیشید ه اید که کودکتان با کشیدن خانه ای بی پنجره و یا آدمکی که فاقد تنه است و به جای آن دو دست از دو طرف سرش بیرون آمده و یا درختی با برگهای سوزنی چه چیزی را می خواهد برای شما بازگو کند؟

نقاشیهای کودکان نوعی گیرایی آنی دارند، آنها ساده، جذاب و سرشار از زندگی و هویتند. کودکان با نقاشیهای خود حرف می زنند، حرفهایی که به دلایل گوناگون قادر به گفتن آنها نیستند. نقاشی نیز همانند خواب و رویا به آنها این اجازه را می دهد که خود را ازممنوعیت ها سازند و با ما در حالتی نا

خودآگاه، درباره مسائل، کشفیات و دلهره هایشان صحبت کنند.

اگر بدون درنظر گرفتن الگوهای یاد گرفته شده در گذشته بخواهیم نقاشی کودک را تفسیر کنیم، از حقیقت دور شده و به یک تشخیص غلط درباره حالات عاطفی و روانی کودک می رسیم . درثانی، در تفسیر نقاشی کودک، باید جنبه های مختلفی از نقاشی را مد نظر قرار داد که عبارتند از: رنگ، محتوا، فضای به کار گرفته شده و خطوط ( اشکال ) . بدیهی است که تفسیر نقاشی کودک بدون در نظرگرفتن هریک از این جنبه ها، ما را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند.

نقاشی از روی مدل

 بسیاری از والدین یا معلمین، نقاشی کودکان را به کپی کردن محدود می کنند. برای کودکان کوچکتر معمولاً از آلبومهایی استفاده می شود که کودک باید یک شکل را از روی یک شکل رنگ شده آن رنگ آمیزی کند. و یا از روی شکل دیگری، شکل ناقصی را تکمیل کند. کودکان بزرگتر نیز از منظره یا صورت کپی می کنند و به این صورت است که والدین و معلمان تصور می کنند آموزش واقع گرایانه که بر اساس آن کودک حقیقت بیرونی را با شکل های " منظم " و رنگهای " دقیق " یاد می گیرد، باید تعلیم داده شود.

 نقاشی وسیله ای بیانی است که به کودک اجازه می دهد خود را از تنش ها رها کند. این رهایی از دلهره ها و تنش ها هنگامی صورت می گیرد که نقاشی از ناخودآگاه کودک سرچشمه گرفته باشد؛ بنابر این اگر کودک را وادار کنیم نقاشیهایش را براساس تعالیم ما تصحیح کند و او را تشویق به کپی کردن از روی مدلهای نقاشی کنیم اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم. 

کودکان با نقاشیهای خود حرف می زنند، حرفهایی که به دلایل گوناگون قادر به گفتن آنها نیستند. نقاشی نیز همانند خواب و رویا به آنها این اجازه را می دهد که خود را ازممنوعیت رها سازند و با ما در حالتی نا خودآگاه، درباره مسائل، کشفیات و دلهره هایشان صحبت کنند

تخیلات هنری همانند خواب و رویا، در ژرفای ضمیر ناخودآگاه هر کس به جستجو می پردازد و ژرف ترین محتویات درونی فرد را متظاهر می سازد. کودک نیز به کمک نقاشی دلهره ها و کشمکش های درونی خویش را آشکار می سازد و بدین طریق اثر آنها را کاهش می دهد. در حقیقت وقتی مسائل و مشکلات عاطفی بر روی کاغذ منعکس می شوند به صورت تازه و جداگانه ای که کمتر دلهره آور است در می آیند.

کودک خیلی زود در می یابد که رسم و نقاشی وسیله ای بیانی است که با افکار او مطابقت می کند و او را در تخیلاتش، آزاد می گذارد و در عین حال لذت سرشاری برای او فراهم می آورد؛ علاوه بر آن نقاشی کردن به او اجازه می دهد که افکار درونی اش و درحقیقت خویشتن خودش را نشان دهد. به هر حال تعبیر و تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان فقط مورد توجه بزرگسالان است. هنگامی که کودک به وسیله تصویر اظهار نظری می کند، بسیاری از جوانب شخصیت خویش را آشکار می سازد؛ ولی او اینکار را برای دلخوشی ما و یا فراهم کردن امکان شناخت و بررسی روانشناسی نمی کند؛ بلکه آنچه برای او مهم است بیرون ریختن تجربه های اندوخته شد ه ای است که نمایانگر اوج حرف دل اوست..

 رنگ در نقاشی کودکان

کودک در نقاشیهای خود به دو صورت از رنگ استفاده می کند؛ یکی نمونه سازی عینی (طبیعی ) مثلاً رنگ آبی برای دریا، رنگ سبز برای چمن و رنگ زرد برای خورشید؛ و دیگر استفاده روانشناختی از رنگ، به این صورت که کودک از طریق رنگ به برون ریزی عواطف و احساسات خود می پردازد. مثلاً برای تجسم حوادث و یا موجودات اطراف خود از رنگهایی کمک می گیرد که به طور ناخود آگاه به ذهن متبادر می شوند و قانون و قاعده خاصی ندارند. به عنوان مثال برای نشان دادن مهربانی یک شخص او را به رنگ سبز، رنگ آمیزی می کند و یا عصبانیت شخص دیگر را با رنگهای سیاه و سرخ نشان می دهد .

بسیاربجاست که کودک را به سوی رنگهای قراردادی و طبیعی هدایت نکنیم؛ چرا که از این طریق طبیعت درونی کودک را نادیده گرفته ایم و او را وادار کرده ایم رنگی را که نشان دهنده حالت روانی اوست، تغییر دهد و یا دست بزرگترها زیبایی کار خود را از بین ببرد. البته شناخت رنگ برای بچه ها ضروری است؛ اما تحمیل رنگ به آنان که کدام رنگ را به کار ببرند ضرورتی ندارد. چرا که کودکان دیر با زود یاد می گیرد که هرچیز رنگ مخصوص به خود را داراست.

 

محقق و پژوهشگر: مریم ماهی

( نمونه ای از کارهای بنده را اینجا می توانید ببینید )

آرشیو موضوعات

خدایا شکرت

یاعلی

|+| نوشته شده توسط maryam mahi در چهارشنبه هجدهم شهریور 1388 ساعت 22:12 |

کلاسهای آموزشی سفال و نقاشی

یارب

۱. نگاهی کوتاه بر کلاسهای آموزشی سفالگری:

کودک چگونه با گل سفالگری ارتباط برقرار کند؟ ارتباط کودک با گل سفالگری، موضوعی بارزیست که در کلاسهای آموزشی نمود عینی پیدا کرده است. رفتارهای کودکان در حین کار، واقعا جالب توجه بوده و حس درونی آنها را به نمایش می گذارد فقط کافیست ارتباط بین گل و تجسمات ذهنی کودک را برقرار کرد که این کار میسر نمی شود مگر اینکه پایه ی نقاشی آنها تقویت شده باشد.

مشکل اصلی که در دریافت موضوع برای سفالگری توسط کودک ایجاد می شود این است که کودک تصوراتش را از اشیاء پیرامون خود و چگونگی پیاده کردن آن روی گل را نمی داند و این ندانستن را باید در تجسم حل کرد.

اگر کودک از اشیاء پیرامون خود، تجسم خوبی داشته باشد و به خوبی نحوه ی ترسیم آن را روی کاغذ بداند نیمی از مشکل حل شده است و به محض اینکه تصور تجسمی اش را روی کاغذ بکشد می تواند آن را به مدت زمان کم، روی گل پیاده کرده و فرم دهد.

آموزش شیوه ی کار و نشان دادن مسیر حرکت برای کودکی که هیچ تصوری از گِل ندارد امری لازم و ضروری است. نباید تصور شود که گِل را به دست کودک بسپاریم و منتظر کارهای خارق العاده از کودک باشیم و یا نباید تصور خمیر بازی برای گِل سفالگری را بر کودک تداعی کنیم.

کودک در این کلاسها باید فرق بین خمیر بازی و گِل سفالگری را درک کند. در مسیر آموزشی سفالگری، فکر کودک باید برای کاربردی کار کردن روشن شود نه صِرف بازی با گِل. 

کانون پرورشی

به کار گرفتن کودک برای کارهای گروهی، موضوعی دیگر و مهم در این کلاسهاست چرا که کودک از تکروی و انزوا در آمده و کم کم جایگاه اصلی خود را پیدا خواهد کرد. باور خواهد کرد که فکر او قابل تحسین بوده و برای مربی ارزشمند می باشد.

به محض تشویق او تصور کارهای بزرگتر و خلاقیتهای متفاوت را خواهد داشت. 

علی

نباید فراموش کنیم که بهترین آموزشهای رفتاری و اخلاقی را در همین کلاسهای هنری می توان جاری ساخت. مطمئنا، کلاسهای ریاضی و یا علوم و ... به اندازه ی کلاس هنر نخواهند توانست روح کودک را تجلی دهند و در زلاله ی پاک خدایی شفافتر کنند.

 به بهانه های اعیاد مذهبی و آشنایی با بزرگ مکتب داران عشق و ایمان، به خوبی می توان پایه های دینی را در ذهن کودک حک کرد.

هنر یعنی صحبت درون، پس درون را به زبان هنر در مسیر روشن کمال می توان زیباتر ساخت.

....

مجموعه ای کارهای کلاسی سفال

۲. نگاهی کوتاه بر کلاسهای آموزشی نقاشی:

 

حاصل عشق و علاقه ی بچه ها

(بچه های کانون قران)

همچنين این مقاله در نشریه ی باغچه بان شماره ی 92 براي فرهنگ سازي هم نشر پيدا كرد. با تشكر از سردبير محترم؛ آقاي خليلي اقدم.

.....

کلاس هنر دوره ی ابتدایی

یاعلی

 

|+| نوشته شده توسط maryam mahi در پنجشنبه بیست و پنجم تیر 1388 ساعت 14:2 |

آموزش سفال برای کودکان امری لازم است.

بنام خدا

 

"در حقیقت سفالگری، بازی با گل نیست."

هنوز فراموش نکرده ایم که تا دیروز، کودکی بودیم کنار باغچه ی حیاط خانه یمان به دنبال گِل باغچه، سر تا پایمان را گِلی می کردیم. مهم نیست که در هر بار که زیاده روی می کردیم از رفتن به کنار باغچه منع می شدیم؛ مهم این است که ما سن کودکی مان را با گِل بازی شروع کردیم. آن زمان فقط می دانستیم که بازی با گِل است ولی نمی دانستیم چه سرّی در این تداخل انسان و گِل وجود دارد. شاید بازی با ذاتِ خویشتن بوده است که مدام به خود بگوییم که ای انسان تو از خاکی. این خاکی که در دستان تو به بازی، هر شکلی می گیرد وجود ذات توست، پس ذاتمان را هم بر بازی های روزگار ندهیم تا به ناز خود به هر شکلی بسازد. نه! این ذاتمان خدایی است و باید در سمت و سوی خدا رهنمون شود به هر قیمتی که شده؛ آری به هر قیمتی که شده، مهم نیست چه چیزی را در این مسیر خدایی از دست می دهیم مهم این است که چه کسی (=الله) را بدست می آوریم.

 

............................................

کودکان خویش را با گِل آشنا کنیم.

تا خاک را به بهایی در مغازه ها نفروختند کودک را از خاک بیگانه نکنیم.

..............................................................................................

روانشناسان بر این باورند کودکانی که در کلان شهرها و در چهارچوب خانه های تنگ آپارتمانی بزرگ می شوند به علت تحرک کم و شیطنتهای کنترل شده، از نظر روح و روانی در معرض آسیب جدی قرار دارند و بزرگان از این موضوع غافلند. اگر کودکی آرام و در گوشه ای بی سر و صدا سن کودکی اش را رقم بزند شاید از دید بزرگانمان مثبت جلوه گر شده و جایزه ای بهر این رفتارشان هدیه کنند ولی نباید فراموش کنیم که این روند رشد کودک دچار آسیب جدی است.

برای بهبود رشد کودک، روانشناسان توصیه می کنند کودکان آپارتمانی خود را با گِل بیگانه نکنیم. گِل را به خانه آورده و در دسترس کودک قرار دهیم تا توسط دستان کودک لمس شود و حس شیطنت و بازیگوشی کودک از طریق دستان به گِل انتقال داده شود. چرا که گِل تنها ماده ی انعطاف پذیری از طبیعت است که ذات انسان بیشتر با آن مانوس است. تداخل گِل و انسان و تحرّک، جسم کودک را قوی بار می آورد و جسم کودک در مقابل بیماریها توان مقابله را خواهد داشت.

......................................................................................................................................

مرند یکی از مناطق مهمی است که به داشتن معادن خاک سفید افتخار می کند. چرا از منبع خدادادی استفاده ی بهینه نکنیم؟!

با رشد و باروری و جهت دهیِ ذهن و خلاقیت کودک می توانیم بر آینده ی خود ساخته ی کودک کمک کنیم. جهان به سوی خلاقیتها و مُدرنیزه شدن پیش می رود پس صاحبنظرانِ فردا را در کودکی یاری رسانیم بر پیوستن به این جهان مُدرنِ هدفمند.

 

محقق و پژوهشگر: مریم ماهی

همچنين در نشریه ی باغچه بان شماره ی 91 براي سال ۸۸ براي فرهنگ سازي هم نشر پيدا كرد. با تشكر از سردبير محترم؛ آقاي خليلي اقدم

 

آموزش گام به گام سفال کودک (لطفا کلیک کنید )

به علت ضعیف بودن پایه های کلاس آموزشی سفال کودک ، اگر سوالی در این رابطه داشتید می تونید در قسمت نظرات مطرح بفرمایید ؛ در اولین فرصت در حد توان خودم از همراهی دریغ نمی نمایم . نظرات وبلاگ همیشه مورد بررسی قرار می گیرد .

با تشکر مریم ماهی : ( نمونه ای از کارهای بنده را اینجا می توانید ببینید )

آرشیو موضوعات

خدایا شکرت

یاعلی

|+| نوشته شده توسط maryam mahi در چهارشنبه سوم تیر 1388 ساعت 17:45 |